S/Y Paloma

S/Y Paloma
Båttyp: Albin Scampi Motor: Yanmar YSB 12
Tillverkningsår: 1977 Tillverkningår: 1977
Sjösatt: 1978 första gången HK: 12
Längd: 9,07 m Fart: 6 kn
Bredd: 3.00 m Bränsle: Diesel
Djg: 1,58 m Kylning: Färskvattenkylning sedan 1989
Deplacement: 3300 kg Roder ombyggd 2001
Kölvikt: 1150 kg
Storsegel Carlsson 1989 Brandsläckare
Genua 1 1977 Gasolspis ENO-lyx med ugn
Genua 2 Carlsson 1989 Gasolslang, reduceringventil, läcktestare
Genua 3 1977 Vattentoalett Par
Spinnaker 1977 Samtliga genomförningar nya
Sprayhood sandfärg Samtliga slangklämmor nya
Segelkapell blå Samtliga slangar nya
Rorkultsförlängare Spinnlock Ny elcentral
Sjö o färskvattenpumpar nya Ny huvudströmbrytare
Ny kabelgenomförning cableman Nya gardiner
Ny topplanterna tredelad+ankarlanerna 2001 Ny VHF-antenn med vindex
2 st extra gasoltuber, 2 kg Autopilot Autohelm 4000
VHF Sailor Instrumentkonsol under sprayhood
Stävstege Vindinstrument B&G
Lamelllimmad flaggstång Kryssvinkel 1 st B&G
Lamellimmad rorkult Data instrument B&G
Nya dynor från Blå färg Quad instrument B&G
Lewmar ST 40 Genuawinchar fr Ekolod B&G
Ny foldingpropeller Logg B&G
Värmare Webasto 3500d 3_FD Mastdisplay B&G
Kylanläggning sjövattenkyld Isotherm Solcell 35W special dubbellagerteknik med regulator
Harken storskotskena med 2 vxl storskotsblock Batteriladdare Mobitronic2*25A
Utombordarfäste GPS Magellan410 med yttre antenn. Samt Furuno fast GPS + Furuno Navtex
Nytt startlås med startknapp 3*70A Marinbatteri
Fall i spectra Roblon Ankare Bruce med ankarband rostfritt
Skot till försegel nya Skeppklocka samt barometer Schatz
Förtöjningsutr. Roblon 16mm svarta Radio med CD
Spinnakerskot Marlow med wichard hakar Spinnakerbom
Teak sittbrunn o durk Special med inläggningar Förtöjninghake i rostfritt
Rostfri skylight Rudgersson 12 st avlastare Rudgersson
Rostfri skylight salong Rutgersson 12 st brytblock Rudgersson
Easy heat Badplattform på akterspegeln
Portlight stickkoj Rostfri Rudgersson Sittbrunnsbord
Botten fullständigt nedslipad . Vattenlinje bortslipad. Epoxibehandling av botten och vattenlinje med 6 lager Hempel High Protection som är lösningsfri.

På detta målades fästprimer innan antifouling. Kölen blästrades. På detta målades 8 lager jotun jotamastic87 som är en epoxifärg för järn. Därefter jotun vinylgard som fästprimer för antifouling.

Båten blev besiktigad under tiden av akturiserad besikningsman som utfärdade protokoll för detta.

Botten blev vit med mörkblå vattenlinje samt snobbrand. Skrovet är i vit gelcoat. Ny gelcoat på akterspegeln. Nya vantskruvar i brons (Hasselfors) till vanten.

Ny gelcoat på akterspegeln

Mellan hösten 2005 till sommaren 2009 låg båten inomhus då ny inredning byggdes samt en hel del nya detaljer monterades. Båten har endast seglats under sommaren 2001, 2002, 2003 och 2005.

Följande har också gjorts mellan hösten 2005-hösten 2009:

Hela skrovet isolerat med 2,5 cm divinycell

Nytt elsystem, ny elcentral, landström, 2 st nya mantågsstötter typ grind, rostfri rail för fallblock, nya röstjärn i rostfritt för vanten, tryckvatten, Harken kullagrade travare i masten. Furlex S200 rullsystem till genua.

Har ni frågor runt renoveringen kan ni mejla til staffan.lundberg@gmail.com