1.0 Allmänna klassbestämmelser
1.1
Avsikten
med dessa bestämmelser är att
*
Möjliggöra kappsegling i entypsklass.
*
Entypsregeln skall definiera båt och utrustning så att kappsegling
kan ske med så långt som möjligt likvärdiga förutsättningar
för alla båtar.
*
Bevara båtens karaktär av familjeseglare.
*
Begränsa dyrbar kappseglingsutrustning.
1.2
Klassbestämmelserna
administreras av Scampiförbundet (ScF) som är anslutet till
Svenska Seglarförbundet (SSF). ScF utser mätningsmän godkända
av SSF.
1.3
Ändringsförslag
av klassbestämmelserna skall antagas av ScF:s årsmöte
eller alternativt av styrelsen efter det att skriftligt förslag angående
ändringen tillställts medlemmarna. Medlemmarna skall beredas
en tid om tre veckor från poststämpelns datum att inkomma med
yttranden. Vid ändring skall ScF:s stadgar § 9 och § 14
gälla i tillämpliga delar. Klassbestämmelserna skall godkännas
av SSF innan de träder i kraft.
1.4
Scampi
skall tillverkas efter av ScF godkända ritningar och specifikationer.
1.5
Varje Scampi skall vara försedd med registreringsplåt fäst
i sittbrunnens akterkant. Plåten skall ha följande uppgifter
instansade:
a)
Namn och hemvist för tillverkaren.
b) Båttyp.
c) Tillverkningsnummer.
2.0
Mätningskontroll
2.1
Av
ScF utsedd mätchef äger rätt att efter eget avgörande
verkställa mätningskontroll av Scampi som innehar eller har
sökt typmätbrev. Vägran att ställa sin båt till
förfogande kan innebära att typmätbevet indrages.
2.2
Mätning
utföres i tillämpliga delar enligt 1976 års IOR-regel.
3.0
Vikt och stabilitetskontroll
3.1
Mätning
av vikt och stabilitet avser färdig båt i standardutförande
med mast, bom och storskot, stående rigg och fall men utan övrigt
löpande gods. Samtliga tankar skall vara tomma. Förpiken och
stickkojen räknas under kappsegling som stuvutrymme och skall därför
vid mätning icke ha dynor, men samtliga luckor skall vara på
plats.
Övriga
kojer skall vara försedda med dynor. Spis eller motsvarande och wc
skall finnas ombord och på sina rätta platser. Lös utrustning
inklusive salongsbord samt förråd skall vara uttagna från
båten. Mätningsman skall försäkra sig om att båten
är länspumpad. Normalt fordras ej vägning av båten
för att fastställa dess vikt. I stället kan kontroll av
fribordshöjder verkställas på sätt som beskrivs i
bilaga 2.
3.2
Båtens
vikt skall vara minst 3.300 kg.
3.3
Båtens
rätande moment enligt IOR får vara högst 57.50 kpm. Krängningsprov
utföres enligt metod som anges i bilaga 2.
3.4
Under
kappsegling skall båten ha den inredning och utrustning som föreskrivs
vid mätning. Vikter in- eller utvändiga, placerade lägre
än salongsdurken får ej förekomma om de ej funnits med
vid mätningskontroll och angivits till vikt och läge i typmätbrevet.
Vikt placerad över durkplanet får obegränsat medföras
ombord men får under kappsegling icke förflyttas i syfte att
förändra båtens trim eller styvhet. Med vikt avses alla
lösa föremål ombord.
3.5
Båtar
som avviker från standardutförande och båtar som färdigställts
av icke godkända tillverkare skall kontrolleras med avseende på
vikt och stabilitet.
4.0
Ballastköl
4.1
Kölen
skall vara tillverkad av gjutjärn och vara gjuten i form efter kölplugg
godkänd av ScF. Vikten skall vara 1.260 ±25 kg.
5.0
Inredning
5.1
Inredningen
skall i alla väsentliga delar överensstämma med inredningsritning
Mark IV.
6.0
Sittbrunn
6.1
Sittbrunnen
ingår i den plastdetalj som erhålles ur däcksformen och
är i detta avseende bunden till sin utformning. Sittbrunnen skall
vara försedd med två självlänsar. I övrigt är
inredningen av sittbrunnen fri.
7.0
Roder
7.1
Rodret skall vara tillverkat av plast, i form godkänd av ScF. ScF
godkänner två utföranden varav det ena är det ursprungliga
som ensam varit godkänt t.o.m. 1995 (benämnt Mark IV). Det andra
utförandet (benämnt MarkV) som tillåts innebär en
förlängning av det ursprungliga rodret nedåt med 200 mm
från skäddans underkant, samt en påbyggnad uppåt
av det övre bakre hörnet till ett avstånd av max. 30 mm
från skrovet. Påbyggnadernas akterkant utgörs av en förlängning
av det ursprungliga rodrets akterkant och den nedre påbyggnadens
förkant och av en förlängning av skäddans förkant.
Toleranser för mått i sidovy är ±4 mm. Sidoytorna
formas av förlängningar av raka linjer utefter ursprungsrodret.
Tjocklekstoleranser för övre påbyggnaden är +2-4
mm och för nedre påbyggnaden +2-10 mm. Mark V rodret beskrivs
detaljerat i bilaga 3. Rodret skall ha en hjärtstock av rostfritt
stål. Flexibla tätningar mellan roder och skeg är inte
tillåtna.
8.0
Mast, rundhult och rigg
8.1
Båten
skall vara försedd med mast av strängsprutad aluminium. Mastprofilen
skall ha ett tröghetsmoment långskepps av min. 310 cm4 och
tvärskepps min. 153 cm4.
8.2
Masten får ej vara vridbar. Masten skall vara placerad på
mastfisk rakt övermaststöttan.
8.3
Riggen skall
vara utförd i överensstämmelse med segelritningen och hålla
följande minsta diameter om den är utförd i rostfri wire:
Förstag
6 mm
Mellanvant 4 mm
Akterstag 5 mm
Under sidovant 5 mm
Toppvant 6 mm
Inre förstag 4 mm
Vid heldragen tråd får diametern minskas med 1 mm.
8.5
Mastlikets
maximala längd skall markeras på masten med mätband. Det
nedre bandet skall ha sin överkant max. 1.130 mm över mastfiskens
underkant. Det övre bandets underkant får sitta max. 9.700
mm över nedre bandets överkant.
8.6
Storbommen
skall vara tillverkad av aluminium med en största höjd av 150
mm. Bommen skall vara försedd med ett mätband, vars förliga
kant får ligga max 3.000 mm från mastens akterkant.
8.7
Mätband
på rundhult skall vara målade, i mot rundhultet kontrasterande
färg och ha en bredd av min. 15 mm.
8.8
Förtriangelns
bas skall mätas horisontellt från förkant mast till skärningspunkten
mellan akterkant förstag (eller dess förlängning) och däcket
och får inte överskrida 3.600 mm. Förtriangelns höjd
skall mätas från underkant mastfäste längs masten
till skärningspunkten mellan förstagets akterkant (eller dess
förlängning) och mastens förkant och får inte överstiga
11.230 mm. Ett mått som tas på samma sätt som för
förtriangelns höjd, men till underkant av spinnakerfallet, när
detta dras förut vinkelrät mot masten, får inte överstiga
11.230 mm.
8.9
Spinnakerbommens
längd får inte överstiga 3.600 mm, mätt från
bommens yttersta punkt till närmaste punkt på masten när
bommen är satt i det läge som ger det största måttet.Spinnakerbommens
höjd, mätt från underkant mastfäste till centrum
av den bärande delen på mastens spinnakerbomsfäste, får
inte överstiga 2.525 mm. Höjden skall begränsas av ett
fast stopp eller ett mätband vars undre kant utmärker maxmåttet.
8.10
IYRU:s
mätinstruktioner skall tillämpas där inte annat anges ovan.
9.0
Allmänna segelbestämmelser
9.1
Vid kappsegling
är antalet segel begränsat till ett storsegel samt totala antalet
försegel och spinnakrar till 7 st. Utöver dessa segel får
stormfock och stormstor användas.
9.2
Tillåtna
segelmaterial är bomull, polyester (t.ex. Dacron och Terylene), aromatiska
polyamider (t.ex. Kevlar), HD-polyeten (t.ex. Spectra och Dyneema) samt
film av polyester (t.ex. Mylar) akryl (finns t.ex. i Genesis).
9.3
Storsegel, genua 1 och genua 2 samt spinnakers skall vara försedda
med registreringsnummer på båda sidorna.
9.4
IYRU:s
segelmätningsinstruktioner skall tillämpas där inte annat
är angivet.
10.0
Storsegel
10.2
Storseglets
breddmått på halva höjden (MGM enl. IOR) får max.
vara 1.900 mm. Breddmåttet på 3/4 av höjden (MGU enl.
IOR) får max. vara 1.090 mm. Akterrundan får ej, från
akterkant av skäddan till skothornet, innehålla några
konkaviteter.
10.3
Toppskäddans bredd, mätt vinkelrät mot mastliket, får
vara högst 152 mm.
10.4
Stormstoren
får ha en maximal yta av 6 kvm och skall vara utförd i ett
material, med för ändamålet lämplig styrka. Den skall
kunna skotas oberoende av storbommen samt får varken vara försedd
med skädda eller lattor.
11.0
Försegel
11.1
Max.
perpendickelmått för genua är 5.400 mm och största
förlikslängd är 11.400 mm.
11.2
Stormfocken
får ha en maximal yta av 6,5 kvm. Dukvikten skall vara min. 280
g. Den skall kunna fästas vid förstaget utan att använda
förstagsprofil.
11.3
Förstagsprofil
är tillåten. Om sådan används ingår denna
med sin dubbla största bredd i perpendickelmåttet.
12.0
Spinnaker
12.1
Spinnaker
skall vara symmetrisk i förhållande till sin vertikala centrumlinje
och får inte vara försedd med någon anordning som kan
förändra dess form.
12.2
Liklängden
får vara max. 11.350 mm.
12.3
Spinnakerns
största bredd får inte överstiga 6.480 mm. Spinnakerns
bredd på halva dess höjd får ej underskrida 75 % av fotbredden.
13.0
Motor och propeller
13.1
Båten
skall vara försedd med motor som inkl. självstart och generator,
men exkl. olja och vatten skall väga minst 100 kg. Motorns tyngdpunkt
skall ligga minst 1.200 mm för om mastskottet.
13.2
Propellern skall ha en diameter av minst 380 mm. Bladens bredd skall på
någon punkt vara minst 95 mm. Den får vara flöjlingsbar
eller av foldingtyp.
13.3
Propelleraxelns
längd från den punkt där den går ut ur skrovet till
den punkt där de utfällda bladens centrumlinjer skär axeln
skall vara minst 570 mm.
14.0
Mätbrev
14.1
Mätbrev
gällande för entypsseglingar och segling enligt LYS utfärdas
av ScF, så kallat typmätbrev. Mätbrevet utställes
på båtens ägare. Vid ägarbyte skall nytt mätbrev
utfärdas. Vid segling i ren IOR-klass erfordras IOR-mätbrev.
14.2
Mätbrev
och klassbestämmelser i senaste utgåva skall medföras
vid kappsegling.
15.0
Båtar byggda före Mark IV
15.1
För
att ge Scampi av tidigare modell möjlighet att deltaga i kappsegling
som entypsbåt skall följande villkor vara uppfyllda:
Båten skall
- ha standardskrov, standarddäck och järnköl
- vara försedd med fast motorinstallation och normal familjeanpassad
inredning.
I
övrigt skall klassbestämmelserna gälla i tillämpliga
delar. Båt som faller inom denna paragraf skall besiktigas av ScF:s
mätningsman innan mätbrev kan utfärdas.
16.0
Dispens från bestämmelser i klassregler
16.1
Dispens
meddelas av ScF:s styrelse, och kan upphävas med omedelbar verkan.
17.0
Godkännande och ändringar
17.1
Dessa
klassregler har antagits av ScF:s årsmöte 1984 och ändrats
på pkt 9.1 vid ScF:s årsmöte 1986 och på pkt 9.2
vid årsmöte 1987. Revidering föranledd av synpunkter från
SSF har 1988 skett i följande punkter:
1.1-1.3-3.5-4.1-8.5-8.8-8.9-8.10-9.1-9.2-9.4-10.2-14-14.1-14.2-15.1-16.1-17.1
Ändring
beslutad av årsmöte 1988 har skett i pkt 8.6.
Ändring
beslutad av styrelsen 1988 har skett i pkt 9.1 samt pkt 10.1 utgår
och pkt 10.4 tillkommer.
Ändring
beslutad av årsmöte 1990 har skett i pkt 10.2.
Ändring
beslutad av årsmöte 1993 har skett i pkt 3.1 och pkt 9.2.
Ändring
beslutad av årsmöte 1994 har skett i pkt 7.1.
Ovanstående
klassregler har 1993-11-10 godkänts av SSF. |