![]() Bubbel Med den mindre lustiga maran 2003 i minne, som vi genomförde i ett näst intill mörker då elen ombord blivit helt utslagen, så hade Sollerhag den gångna vintern tillbringat många veckor med att planera en omdragning av laddningskretsen i Bubbel a' la Skyllemarks system. Grova batterikablar och skiljerelä var det som gällde. Med mycket stor vånda påbörjade jag detta arbete, och värt att nämna är att jag har noll kunskap i ellära. Man tvingas att lära sig en del under arbetets gång och med lite hjälp från vänner och bekanta så har jag nog fått till det ganska bra trots allt. Den 13 juni skulle starten för årets Östersjömara gå av stapeln. Många och långa förberedelser var över då vi fredagen den 11 juni slängde förtöjningstamparna och påbörjade vår positionering av Bubbel mot Oxelösund. Lite jäktad var jag allt då veckan innan denna fredag bestått av dotterns studentexamen med tillhörande hejdundrande kalas i trädgården. Sommarens hittills bästa dag hade dessutom infunnit sig denna högtidsdag och vad kunde då ha blivit bättre. Den här fredagen var det kusinens studentexamen som gick av stapeln och självklart skulle jag vara med så långt det var möjligt på denna stora dag med beaktande att positioneringen tar ca 16-18 timmar, vare sig man seglar eller går för motor. Senast 1800 satte vi ETD. Kvart över fyra avgick vi för motor som sedan fick puttra på hela vägen till OXS. Ingen eller näst intill ingen vind bidrog till valet att gå för motor, segla skulle vi i alla fall få göra kommande vecka så det räckte. Dick
i grymma förberedelser 78.8
NM och 15,5 timmar senare var vi framme. Söndagen
skulle lätta vindar från i stort sett nord-nordost råda. Under onsdagen skulle vinden sakta avta och på torsdag såg vi fram emot vindar under 5 m/sek som skulle visa sig bli riktigt lätta. Starten
gick och vi kom iväg ganska dåligt men inte fullt så
uselt som året innan. Förra året missade vi startproceduren
och var helt oförberedda då skottet gick. Bättre i år
alltså, men ändå ingen spets på vårt agerande.
Men hallå vi har ju en hel vecka att reparera skadan på. Undanvindsstart
och strax satt alla spinnakrar på plats.
Vaktskiftet startade vi redan vid lunchtid på söndagen för att snabbt hitta rytmen ombord. Vi visste vad som skulle komma på en dikt bidevind mot Bornholm. 170 distans i 14-19 m/sek kan krama musten ur dom flesta. Dick och jag såg dock fram emot en hård kryss då Bubbel är en grym hårdvindsbåt och då speciellt på den bogen. Rytmen ombord infann sig som sagt snabbt och vila byttes var fjärde timme mot segling. Mat fick vi i oss som planerat detta första dygn vilket skulle visa sig bli lite svårare dom kommande dagarna.
Natten mot måndag infann sig vinden och började sakta öka för att vara ganska hård då rundningen av utsjöpricken Klintehamn närmade sig. Klockan 0340 rundande vi i alla fall vilket ändå måste anses hyfsat med tanke på vindförhållandena under större delen av denna första dag. Vi rundar i en liten klunga av Expresser och Maxi Racer och en Rival lite längre bakom. Vi rundar som nummer 3 i vår klass och ligger tvåa efter Trollungen en Maxi 999 på LYS. Nio minuter före är dom, men nu är det vår tur skulle det visa sig.
Vinden
har vridit till sydväst och vi gör ett ganska långt barbordsslag
som positionerar oss närmare Öland. Här kan man nog diskutera
om inte en styrbordsbog innanför Karlsöarna hade varit ett mer
strategiskt riktigt slag. Som en ganska känd Roger Nilsson en gång
sa. Om du inte är riktigt säker ”allways go south”.
Gäller kanske inte alltid och jag vet i ärlighetens namn inte
om vi tjänat på det. Hur som helst gjorde vi första slaget
Västerut och positionerade oss i longitud närmare målet,
men vår VMG var bedrövlig. När vi började gå
på minus VMG slog vi tillbaka mot syd och kunde näst intill
hålla upp DueOdde. Vi bytte till Genua 3 då vinden nu var
över 10 m/sek och ökande. Ett rev i storen hade vi redan. Med
genua 3 och 1 rev seglade vi ca 170 NM som är distansen från
Klintehamn till DueOdde. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men kroppsfunktionerna förändras när kroppen utsätts för extrem ansträngning. Skäggväxten avtar t.ex. och man känner ingen direkt hunger.
Här
kommer erfarenheten av liknande förhållanden in i bilden då
man måste komma ihåg att framförallt dricka ordentligt.
Bubbel
forsade fram mot DueOdde och vi var tillfreds med situationen även
om sjön var enorm och att det började bli fysiskt arbetsamt.
Vi tvingades gå ner från fyra timmars intervaller i viloschemat
till två och senare till 1 timmes pass. Allt för att orka med.
Tuff segling handlade det om som i nattmörkret innebar fritt fall
i sjöarna då sikten var begränsad och hindrade oss att
parera luftrummet efter dom värsta vågorna. Bubbel är
som en stridsvagn och tryckte sig fram i den grova sjön, och att
ingenting gick sönder är fantastiskt. Skador uppstod på
andra båtar. Agitsa en Linjett 35 spräckte sitt huvudskott
tvärs av, en annan, en medseglare bröt sitt ben och ytterligare
medseglare var helt utpumpade att dom fick hämtas av ambulans efter
ankomst. Sjömilen
försvinner bakom oss och 35 tim 50 minuter senare rapporterar vi
DueOdde till Stockholm Radio via telefon. Varför telefon kan man
ju undra och saken är den att vid ett försegelbyte hade Dick
min medseglare trampat på kontakten för antenn anslutningen.
Resultat, ingen kontakt via VHF till Stockholm Radio. Resultatet
vid rundningen Bornholm var att vi tappat mot Rival 22 Barbarossa, men
låg på en stark och säker 2: a plats i grupp 2 och 4:
a totalt i Östersjömaran. I min mening ett styrkebesked av oss
i Bubbel. Vi låg som sagt tvåa i gruppen vid Klintehamn efter
Maxi 999 Trollungen som nu vid DueOdde låg 2 tim 18 min efter oss.
Hanö
rundade vi den 16 juni klockan 0600. Vinden hade börjat vrida emot
på sträckan. Från sydväst till väst-nordväst
och det skulle visa sig att vi och Agitsa, som passerade oss under morgontimmarna
nätt och jämt skulle klara Hanö på vår babordsbog.
Det gick men det var knappt. På sträckan Hanö - Klotet (SSO Utklippan) skulle vi få vårt första varma mål mat sedan i söndags. Märkligt vad en uppvärmd måltid kan bättra på humöret. En strålande dag skulle det bli med solsken och bra vind på ca 10 m/sek från nordväst. Sjön gick ganska grov och vinden tryckte på så vi valde att segla utan spinnaker. Verkar som dom flesta valde denna segelsättning på sträckan. 5 tim 30 min till Klotet. Odramatisk segling och vi rundade upp Klotet som tvåa i gruppen 1 tim 11 min efter Barbarossa. Vi hade seglat 17 min fortare på sträckan än Barbarossa men förlorat ytterligare 4 min till Trollungen. 4 minuter ligger inom felmarginalen så vi har enligt min bedömning seglat helt jämt med henne vilket jag menar är väldigt bra. Nu
skulle vår stora miss komma på årets Ömara. Som
alltid skall strategin vara klar huruvida man skall segla utsidan av Öland
eller välja det mer osäkra Kalmarsund när man passerar
Klotet. Vi valde utsidan Öland och jag upplevde att vi tuffade på med bra fart. Tar man beslutet att segla utsidan så tar man en förlust direkt på ca 6 NM. Vi gav bort 1 timme direkt till våra kombattanter som valde Kalmarsund samt att vi skulle få en mycket sämre vindvinkel mot Gustav Dahlen när vi väl var norr om Öland. Hur
såg det då ut i höjd med Ölands norra grund som
vi skulle rapportera i år? Mellan
Klotet och Ölands norra hade vi förlorat ca 4 tim 50 min till
Barbarossa. Nu
var det i alla fall bara spurten kvar på ca 80 NM. ETE ca 20 timmar
kunde man väl hoppas på??!! Hej vad vi bedrog oss.
Hur som helst gnetade vi på i det vackra vädret som i vår smak allt för laber bris. Under denna torsdag den 17 juni vred vinden tillbaka till en mer sydvästlig vind, men tyvärr alldeles för sent i vår smak. Spinnakern kunde sättas någon gång på eftermiddagen för att sedan vara uppe hela dagen. Vi passerade Gustaf Dahlen klockan 2340 samtidigt som vinden försvann helt och hållet. Någon stängde av fläkten! Kände en desperation hela denna torsdag men vi försökte verkligen hålla fart på båten fast situationen var hopplös. Vi hade förlorat miles mot våra konkurrenter. Sträckan Gustaf Dalen och mål ca 13 NM skall normalt ta ca 2,5 tim, men denna för oss uppgivna natt tog det 7tim 24min. Den som är snabb i huvudräkning kan lätt konstatera att vi höll i snitt 1.75 knop in i mål. Fast det mest korrekta var att vi presterade en fart under 1 knop större delen av denna spurtsträcka och vi gav här upp helt och hållet då inget vi gjorde kunde förändra vår situation eller position. Vi bröt mot alla regler vi har och öppnade en kartong rött vin av märket La Chasse som smakade hur bra som helst. Till vinet serverades godsaker i form av kyckling och ris, smörgåsar med ost och vi lät oss väl smaka. 1 timme före målgång skall man rapportera in till sekretariatet vilket vi gjorde och jag tror att vi då befann oss ca 300 meter från mållinjen. Ingen stress här inte för det gick vid tillfället framåt i 0.2 knop. Skottet fick vi den 18 juni kl. 0704,40. Östersjömaran
var över för den här gången. Total katastrof kan man lätt konstatera. Vår topplacering som vi haft ända till Klotet hade förbytts mot en 6: e plats i gruppen och en 13: e plats totalt. Känns nesligt, men vi har bara oss själva att skylla. Ett strategiskt misstag blev vårt fall i år. Förtöj
och snabbt till bastun Lägg till båten, upp till bastun, ett par öl i kassen och strax mår man bättre än någonsin. Pytten var under stekning och sällan mår man så bra som när pytten och en starköl inmundigas efter en genomförd Östersjömara. En kort summering av årets tävling är att den var betydligt tuffare än tidigare år jag deltagit. Den långa perioden söndag natt till onsdag eftermiddag med hårda vindar och dikt bidevind ända till Bornholm satte oss alla på prov. Halva flottan fick av olika anledningar kasta in handduken och personligen skulle jag väldigt gärna vilja veta varför. Hur som helst så har Bubbel genomfört Östersjömaran och det var femte starten av undertecknad och den fjärde genomförda seglingen. Seglad
distans inklusive till och från segling är 790 NM.
|