Sommaren
2001 hade jag genomfört en ganska omfattande behandling av botten
på vår Scampi från 74. Vi slipade bort all
färg och det mesta av gelcoaten och lade på Milles hela
program av böldpestskydd. Inför sjösättningen
förra säsongen började jag fundera på hur man
skulle få övriga båten att matcha den nya undersidan,
dvs hur får man friborden att se ut som nya.
För några
år sedan fanns det en artikel i Båtnytt om hur man lackat
om friborden på en Scampi och fått ett bra resultat.
Jag ringde därför en av de ledande leverantörerna
av båtfärg för att få reda på mer om
lackering av båtar. Leverantören sa att det tyvärr
aldrig blir riktigt bra om man gör det själv med spray
eller målardyna (även om reklamen säger något
annat). För ett perfekt resultat krävs att man lämnar
bort båten till ett måleri som har erfarenhet av båtar.
Däremot tipsade de om att jag kunde prova med ett fint våtslippapper
följt av rubbing, polish och vax. De menade att tar man det
bara försiktigt med slipandet så borde gelcoatlagret
vara tillräckligt tjockt.
Efter
att ha besökt OBS-varuhuset, Järnia och andra affärer
i Karlstad så fann jag att det inte fanns mycket av det våtslip
som jag troligtvis behövde. Det finaste jag kunde finna var
kornstorlek 1200 och i form av stora pappersark och hur får
man till en jämn slipning med det? Jag ringde då en slipgrossist,
Mirka Slipmaterial AB i Karlstad, för att höra
om de visste vad man ska ha. Jag fick prata med deras VD och han
förstod genast vad jag behövde. De säljer nämligen
en hel del våtslip till billackeringsbranschen som har mycket
höga krav på finkornigt slipmaterial. Mirkas VD rekommenderade
Abralon, ett våtslippapper som sitter på en skumgummikärna
med kardborre på baksidan. Fördelen med Abralon
skulle vara att det finns i kornstorlek ner till 4000 och att skumgummit
sugger upp allt slipdamm vilket underlättar slipandet. VDn
erbjöd mig att få prova en bunt med sliprondeller och
en användningsinstruktion mot att jag lovade att återkomma
om resultatet.

Så
här gjorde jag:
Jag
använde en vanlig excenterslipmaskin med lågt varvtal.
Skrovet blöttes med en blomspruta (efter att ha tvättat
av båten med vatten och ajax) och sedan började jag att
slipa. Jag startade med korn 2000 på en yta av en kvadratmeter.
Det gick fantastiskt lätt och resultatet så lovande ut.
Jag sköljde av ytan med färskvatten och fortsatte med
korn 4000 - ytan blev som ny! Jag fick gå ner från
stegen och prova att se ytan från flera vinklar för att
bli övertygad. Abralonet tog bort smuts som inte kunnat
tvättas bort, bla tjärfläckar från en närgången
förtöjningspåle. Jag fortsatte sedan med hela båten
och det tog ca 2 timmar per kornstorlek. Jag hade fri tillgång
till Abralon så det är svårt att ange exakt
hur mycket jag gjorde av med men uppskattningsvis 3-4 st 2000-korn
och 4 st 4000-korn till hela båten (30-fot).
Erfarenheter:
Ett snabbt och
miljövänligt sätt att få mycket blanka fribord.
Min Scampi från 74 är i normalskick och friborden
blev förut hyfsat blanka efter vårens putsande med rubbing
och vax. Nu kan jag spegla mig i dem. Abralon i de finare
kornstorlekarna är finkornigare än de rubbingsorter jag
har provat så jag var aldrig orolig för att slipa bort
för mycket gelcoat. Jag rekommenderar varmt Abralon
för alla med hopplösa fribord som drömmer om att
ha skärgårdens blankaste båt.
Om det är någon som inte tror på att bilbranchen
använder Abralon kan man surfa till
http://www.cms-internet.com/carcare/polishman.asp
för att se ett proffs uttala sig om hur en behandling av billack
går till. Och billack är mycket tunnare än båtens
gelcoatlager!
Det blev en
del frågor till mig under vårrustningen när mina
båtgrannar såg att jag stod och slipade på skrovet.
Först hade de sett mig slipa ner bottenfärgen och nu gav
jag mig på friborden! När jag förklarat vad jag
höll på med var det flera andra som provade. De samlade
erfarenheterna av detta blev att de med matta fribord fick ett bra
resultat och de som redan hade bra skick på sin båt
inte märkte någon större skillnad. Jag väntar
nu på att grannen med den matta Maxin ska upptäcka Abralon.
Eller varför inte alla Vegor som inte har varit blanka sedan
de lämnade Kristinehamn.
Någon
kanske funderar på kombinationen av våtslip och elverktyg?
Jag gjorde det och provade lite försiktigt i början. Det
verkar som om den lilla vattenmängden som blomsprutan ger inte
sugs in i mer än skumgummit. Men man kanske i alla fall borde
rekommendera att använda Abralon i sliparksformat och
köra dem på ett handtag för kardborre med manuell
slipning.
Erfarenhet
av vaxning:
Från en
anställd på Mirka fick jag värdefulla tips om hur
man vaxar sin båt på bästa sätt. Också
detta kommer från bilbranschen. Istället för att
stryka ut vax med en trasa på skrovet och låta det torka
innan man polerar ska man istället göra följande:
Använd
en lågvarvig excenterslipmaskin och en bra, ganska formfast
skumgummirondell. Blöt rondellen med vatten, krama ur den tills
det nästan inte rinner något mer vatten. Lägg på
en klick vax i storlek som en fem-krona på rondellen och gnid
ut vaxet på båten på en yta av en kvadratmeter.
Starta sedan maskinen och kör långsamt runt på
ytan under några minuter tills allt vax torkat och det inte
finns några rester kvar.
Resultatet blev
jättebra och mängden vax som gick åt var en bråkdel
av det jag normal brukar använda. Med den gamla metoden brukar
ju det mesta av vaxet lägga sig ovanpå ytan och torkas
bort vid poleringen.
ABRALON:
Vävburet
våtslippaper på en kärna av skumgummi med kardborre
på baksidan. Finns som rondell för slipmaskin och i ark
för handslip. Kornstorlek från 180 till 4000. Mycket
lågt RA-värde, dvs mycket liten skillnad mellan djupaste
och grundaste slipdjup. Många slippapper har höga RA-värdet
och det ger då en stor skillnad i djupet vilket resulterar
i en yta som aldrig blir helt jämn (blank).
Priset för en rondell ligger på ungefär 30:-.
Det är inte så lätt att hitta Abralon men
försök i välsorterade proffsbutiker för färg
och biltillbehör. Se också www.mirka.com
.
Patrick Carlen
SWE 5213 TeamExitus |