Scampi 888 Saranna Nya bottenstockar Februari – mars 2004
2004-03-22 Gottfrid Strindlund, g.strindlund@telia.com
Tillbaks till tipsen
Före

Saranna är byggd 1980 och kölsvinet är så som det ser ut ovan i originalutförande. Båten har inte varit med om någon kraftigare grundstötning. Orsaken till att projektet startades var att originalutförandets ”bottenstockar” är av en ganska tveksam konstruktion:

  • I praktiken finns bara två bottenstockar, en vid maststöttan och en centralt. Dessa är av obehandlat delvis inplastat järn som inte ens verkar vara galvat.
  • Övriga tvärsgående delar är inga bottenstockar utan bara durkstöd eller stöd för propelleraxelröret.
  • Inplastningarna spricker (även utan grundstötning) och järnet rostar. Någon risk att järnet skall rosta bort finns knappast men det ser trist ut och är hopplöst att hålla rent.

Före.
Sprickor i inplastningen runt den centrala bottenstocken.

Före.
Den främre bottenstocken med foten för maststöttan.

En kjol av presenning tejpades runt kölpartiet så att värmning kunde ske även utifrån. Plastningen gjordes när utetemperaturen var runt noll. Med några kupévärmare, ca 1 – 2 kW ute och lika mycket inne, uppnåddes ca tio grader vilket bedömdes som tillräckligt.

Fyra extra stöttor, två i kölens framkant och två i dess bakkant, sattes åt hårt så att kölen avlastades. (Helst ska ju en sådan här reparation göras i vattnet när kölen hänger fritt.)

Kölbulten längst förut är i originalet helt inplastad. Här börjar den friläggas

Topcoaten har här huggits bort. Detta är ett ganska tidsödande arbete. Huggning är dock definitivt att rekommendera framför slipning. Det blir rent och det dammar inte.

Under ”vingarna” på den centrala bottenstocken hittades något mycket fult – en mutter (samma typ som till kölbultarna) som hade använts som distans mellan ”vingen” och skrovet. Det är lite svårt att se på bilden men den skymtar längst till höger.


De gamla bottenstockarna och den tidigare omtalade muttern.

Här har den främsta bottenstocken börjat ta form. Man skymtar det nya stödet för maststöttan bakom

För att den främsta kölbulten i fortsättningen skall vara åtkomlig gjordes en brunn till den som dränerades med hjälp av ett elektrikerrör. Maststöttans stöd skall stå på det plana området mellan brunnen och bottenstocken.

Det nya (rostfria) stödet för maststöttan.

Bottenstock nummer två tar form. Denna skall även fungera som stöd åt propelleraxelröret och lutas därför så att den är vinkelrät mot röret.


Flera bottenstockar byggs upp. Kärnmaterialet är 40 mm divinycell.

De aktre bottenstockarna byggs upp runt befintliga durkstöd. Dessa är förvisso i enkellaminat men ganska kraftiga och går ända ner i kölfickan.

De aktre bottenstockarna är klara. All fyllning som finns i originalutförandet fick vara kvar. Bullen i det aktersta facket är överdelen av propelleraxelns stödbock. Den plastades om flera år tidigare och behövde inte göras om.

Färdigplastat. Ett flertal lager lades på även mellan bottenstockarna och ner i kölfickan. Det som begränsar hur mycket man kan lägga på i kölfickans botten är kölbultarnas längd.

Här har gelcoat och topcoat kommit på.

Maststöttans fot och den främsta kölbulten.

Propelleraxel och lager på plats.

Här kan man även se de nya stora dubbelbrickorna runt kölbultarna.

Ombyggnaden utfördes av Sören TeilerTeiler Båtplast AB. Han gjorde ett utmärkt jobb och jag rekommenderar honom gärna.


Tillbaks till tipsen

Chaussures Nike Pas Cher, Nike Air Force 1, Nike Air VaporMax, Nike Air VaporMax Flyknit, Nike Air VaporMax Plus, Nike Air VaporMax 360, Nike Air VaporMax 2020, Nike Air VaporMax 2021, Nike Air VaporMax EVO, Nike Air Max, Nike Air Max 90, Nike Air Max 95, Nike Air Max 97, Nike Air Max 2021, Nike Air Max Plus TN, Nike Air Max Plus, Nike Air Max Plus 3 | Zapatillas Nike Baratas, Nike Air Force 1 Baratas, Nike Air VaporMax Baratas, Nike Air VaporMax Flyknit 3 Baratas, Nike Air VaporMax Plus Baratas, Nike Air VaporMax 360 Baratas, Nike Air VaporMax 2020 Baratas, Nike Air VaporMax 2021 Baratas, Nike Air VaporMax EVO Baratas, Nike Air Max Plus Baratas, Nike Air Max Plus 3 Baratas, Nike Air Max 90 Baratas, Nike Air Max 97 Baratas, Nike Air Max 95 Baratas, Nike Air Max 1 Baratas