Uppdatera
din -70 tals SCAMPI med masthead-rigg, för cruising.
SJÄLVSLÅENDE FOCK
lätthanterligt och kryssvänligt.
Vi har haft vår Scampi "ELINA" sedan -85 och är
fortfarande nöjda med en båt i denna storlek, speciellt
när barnen nu är stora och utflugna för länge
sedan. Med tiden avtar även tävlandet och crusing blir
då en större del av användningen av pärlan.
Stor
förtriangel är då ganska arbetsam. Det som underlättar
denna typ av segling är rullgenua ett lätt och i dag vanligt
alternativ för att slippa ta ner seglet på fördäck,
men det kvarstår hanteringen av skot i sittbrunnen vid kryss,
ett evigt dragande och skotande som blivit föremål för
tankar om SJÄLVSLÅENDE fock. Tankarna övergick i
planering.Under 2 säsonger funderade jag på att ta bort
det inre förstaget, det var ett måste men sedan kom frågetecknen.
Det finns ju en hel del lösningar.
-gammaldags bom fastsatt vid framkant segel/förstag,
-en modernare variant med en fast bom lagrad under däck innanför
förstaget,
-flytande bom typ spinnacker bom skotas mot däck via separat
lina,
-och den i dag vanligaste varianten skena på däck så
nära masten som möjligt.
Efter vägande för och nackdelar samt hur mycket ingrepp
som blir nödvändigt fastnade jag för varianten skena
på däck, inte helt oväntat.Sagt och gjort nu började
arbetet med att planera hur det skall utföras på ett
hållfasthets riktigt sät med utgångspunkt från
rigg, skrov och val av detaljer.Starten blev ett antal timmar vid
datorn ritande av däcket i 2 plan med riggen på plats
samt mätning var skott och andra detaljer som kan påverka
placering av den tilltänkta utrustningens placering.
Ett förslag växte fram, som rent praktiskt gav resultatet
förliga undervant 420 mm för om mastens framkant. (Fundering
är detta tillräckligt)?
Kontakt med mast tillverkaren Seldén i Göteborg som
tillverkat min rigg, mailade mina skissade idéer för
utlåtande och resultatet visade att deras konstruktör
rekommenderade 440 mm för om masten, en smärre justering
som inte medförde några problem att följa.Säkerheten
först annars vägrar besättningen (den äkta hälften
att gå ombord), alltså 2st undervant Ø 8mm och
vantskruvar.
Första delen klar.
Skenan nästa del.
Det visade sig att Rutgersons som har bra sortiment på delar
till självslående, hade en standard skena med lämplig
bockningsradie och en längd som endast behövde kapas någon
dm för att passa bra. Tillsammans
med ingående delar far steg 2 klart.
Fästen för skenan står på tur. Det blev en
kombination för både skenan och vantfästen, båge
i 25mm rör bockades och fästdetaljer svetsades fast, bågarnas
ändar försågs med 2 st. M10 bult på var sida
för montage i överbyggnaden och det hela monterades på
plats. Detta gav minimalt ingrepp i överbyggnaden endast 2
hål på var sida. Allt passade bra efter en del pyssel
arbete med vinklar och mått.
Nu återstod "bara" seglet. Efter förfrågning
hos ett antal segelmakare med skiftande priser och leveranstider
fastnade jag för Lindhagens segelmakeri som jag haft tidigare
erfarenhet av. Sände en ritning på segelplanet. Med
utgångspunkt från mina ritningar och en del synpunkter
på val av duk, skärning, lattor och UV-skydd för
rullsystemet hade diskuterats vad det bara att sy, det blev en biradial
skuren fock med 3lattor som klarar att rullas in, ytan blev ca:
16 m³ och UV-skyddet slopades till förmån för
strumpa.
Till midsommar var allt klart och premiärturen nalkades, allt
fungerade som vi önskade. Rulla ut skota hem och segla bekvämt
även på kryssen. Första sommaren med självslående
fock på Scampi har varit till belåtenhet. Detta projekt
har för oss varit mycket lönsamt. För det alternativ
vi diskuterat var att byta båt till en med partialrig och
det hade blivit en betydligt kostsammare historia. Vad kostade då
detta kalas som för oss blev en succé jo under 20.000
kr och det var det värt.
Mera kryss även med masthead.
|