Ett vanligt fel
är att att luftningsskuvens gängor tar slut efter några
års skruvande vid luftning
av bränslesystemet och det läcker diesel i motorrummet.
Det går att gänga för en större skruvdimension
men problemet återkommer.
Jag har gjort följande:
Ersatt luftningsskruven med en luftningsventil för vanliga
vattenradiatorer.
Jag borrade upp hålet med en 8 mm borr sedan en gång
med 8.5 mm borr så att hålet blir garanterat runt. Gjorde
gängor med en gängtapp för rörgänga 1/8"(R6).
Skruvade dit luftningventilen, men inte längre än att
nederdelen och godset på lockets undersida är i linje
med varandra. Jag tätade med flytande gängtätning,
då gängtape och diesel inte är någon bra kombination.
Om ni måste köpa gängtapp och gängtätning
kanske detta förslag inte är en lysande affär, men
tala i så fall med en rörmokare.
Gunnar Scampi Bitti 690
gunnar.kvarnefalk@telia.com
|