Efter
att ha loggat 2 knop i motvind och motsjö togs beslutet att byta
motor.
Den
gamla Farymandieseln med hydrauldrift till propelleraxeln skall
bytas ut till en Yanmar 2GM20F(V) med rak axel.
Hösten
2000 var lyckligtvis mild, vilket gjorde det möjligt att mycket
hann göras innan julhelgen. En bidragande orsak är att båten
står i ett skjul på vintrarna.
Efter
upptagningen togs den gamlamotorn ut i två delar genom fördäcksluckan,
hydraul"burken" för sig och själva motordelen
för sig.
Därefter påbörjades det slitsamma jobbet med att med
stämjärn och hammare hugga bort plasten som höll hydraulmotorn
på plats, ta bort alla slangar, skära bort den gamla horisontala
motorbädden, som ingick i basinredet.
.......
Efter det fick jag hjälp av ett riktigt proffs, Nisse Sederholm,
numera pensionerad Yanmarguru. Nisse hjälpte till att med gigg
och den långa axeln bestämma de nya motorfästenas
plats samt inpassning av propellerhylsa. Två stycken kraftiga
järn i rostfritt med gängade hål för gummitassarna
fixerades med spackel och plastades fast.
Sedan snyggades motorrummet till , med topcoat och ny ljudisolering.
Därefter hämtades den nya motorn och vinschades upp i
sittbrunnen.
Innan motorn via en aluminiumstege gled in i båten, måste
maststöttan tas bort. Den måste dessutom kapas för
att ge rum åt en större fot, som tillät propelleraxeln
att fritt rotera i densamma.
............
Efter
att motorn kommit på plats vidtog en mängd detaljer, som
var och en fordrade sin speciella lösning:
- Flytta
givare för logg och ekolod.
- Ny
genomföring, slang och kran för kylvatten.
- Nytt
skott i rostfritt, det som är fäst vid de bakre kölbultarna
- Nytt
skott i plast för fäste av trycklager vid axelhylsan.
- Placering
av vattenlås/ljuddämpare.
- Dragning
av ny kraftigare avgasslang (ett av de jobbigaste momenten, speciellt
förbi vattenpumparna vid pentryt.
- Dragning
av nytt kablage till instrumentpanelen och reglage i sittbrunnen.
- Anpassning
av instrumentpanel i sittbrunn.
- Plastning
av kåpor i durk för propelleraxel.
- Passade
på att göra plats för två stycken 115Ah
batterier i batteriboxen.
Efterhand
anslutning av diverse slangar, monteringav bränsle- och vattenfilter,
expansionskärl, vakumventil, returslang till tanken o.s.v.
När
det började våras återkom Yanmarproffset Sederholm
ytterligare en gång för att göra en kvalitetskontroll
samt se till att det nya stödlagret blev rätt placerat och
fastplastat.
Det
var väl i korthet hur motorbytet gick till. Resultatet blev mycket
tillfredsställande.
Efter en vanlig säsong i Stockholms skärgård 2001
gjorde jag 2002 Göta Kanal samt kusten runt hem till Gävle
igen och där fick motorn verkligen visa vad den går för
och det gjorde den!
Många
har antytt att det är för mycket pengar att lägga på
en så gammal båt, byggd 1974, att man inte kan räkna
hem investeringen.
Motiveringen för mig var att jag under årens lopp successivt
modifierat båten enligt mina önskemål. Att köpa
en nyare båt skulle medföra en annan prislapp på
själva båten samt åter börja anpassa den till
mina önskemål.
Jag
trivs med min Scampi och kommer säkert att behålla den
tills det är dags att "gå iland för gott".
Med
seglarhälsningar
Rolf
Blomquist
Her Ladyship II
|