Tillbaks
till tipsen
Hur
går man till väga?
Är det svårt?
Vad ska man tänka på?
Hur ska det se ut?
Ja, frågorna är många när man funderar på
att bygga om rodret. Min besättning har tjatat på mig
att jag måste bygga om mitt roder, men tveksamheten om att
det är knöligt o bökigt har hela tiden legat i bakhuvudet.
Vart skulle jag hålla hus när jag plastar osv.I höstas
sa Agne till mig att vi gör det på hans jobb, kanon tänkte
jag. Han har gjort det på sin förra båt, Pomona,
och sa att det är lätt.....
Ok, jag beställde ombyggnads satsen från Ronny Lilja
(tel. 08-96 59 04).När satsen hade hämtats och en del
frågor klarats av med Ronny, så kom jag fram till att
Ronny får ordna med svetsningen av dom nya plattorna till
blecket som håller rodret i underkant, (det är ju rostfritt
som skall svetsas).
Nästa steg, var att ila ner och försöka skilja rodret
från båten.Jag har hört att det kan vara knöligt,
skruvarna sitter hårt om dom ens går att rubba
.
På min båt kunde jag med hjälp av ett bits och
en stor skiftnyckel rubba skruvarna så att dom
släppte. På vissa båtar sitter dom så hårt
att man måste borra ur skruvarna.
Rodret var nu loss från båten, men glöm inte att
gräva en liten grop på ca 20-40 cm under rodret för
att ni ska kunna få loss det utan att lägga båten
på ena sidan. Nu var rodret borta från båten,
äntligen kan vi börja med det roliga. |
|
Söndagen
den 19 januari träffades vi hos Agne o pratade om hur vi skulle
starta, vi bestämde att vi startar med en fika. Efter fikat
började vi med att slipa ner rodret enl. den anvisning som
följer med roder delarna. Använd en bandslip så
går det lättare att få det jämnt.Var inte
rädda för att slipa för mycket, allt går att
spackla sedan.När slipningen var klar på båda sidor,
allt avtorkat med aceton, satte vi rodret i en bänk där
vi låste fast det. .
Nu ska vi limma
på dom nya delarna. Förbered med allt som ni tror att
ni behöver för att fixera delarna innan.Vi använde
tvingar, brädor, aluminium profiler och tape. Efter lite tankearbete
så blandade vi till glasfiberspackel och strök på
för att limma med,var inte rädd för att stryka på
mycket.Glasfiberspackel härdar snabbt, så gör bara
det ni tror ni behöver för en del åt gången,
annars blir det mycket spill. |
|
Tryck
till och fixera delen enl. anvisningen, se bara till att allt blir
rakt. Med ett krokigt roder blir det inget roligt att segla. Låt
härda i ett dygn så ni är säkra på att
allt sitter som det ska. När
vi tittade på rodret
efter ett dygn så såg vi att övre biten var sned
vad göra? Enl. bruksanvisningen ska man ju plasta på
båda sidorna samtidigt för att det inte ska bli snett.
Agne, som är en smart kille, kom på att om vi plastar
på ena sidan så drar delen åt det hållet.
Sagt o gjort, det plastades på ena sidan och dra på
trissor, det drog sig rätt. Puh,
om
det inte gjort det så är det ju bara o börja om
från början. |
 |
Sedan
är det bara att plasta enl. anvisningen. Nu kom vi till det
roliga jobbet, spacklingen. Där används glasfiber spackel,
tänkpå att pressa ner spacklet i
alla porer. Använd inte epoxi spackel, topcoaten härdar
inte på det, vi provade. Mellan varje lager spackel så
ska det slipas, ni lägger så många lager som ni
tycker är bra.
Vi la 5 lager innan vi var nöjda.Slipa så att det blir
så jämt så möjligt. Sedan tvättas det
noga med aceton igen. Där efter är det dags för topcoten,
det är bara och blanda enl. föreskrift och stryka på.
När det härdat och om ni ännu inte är nöjda
med jämnhet kan ni nu spackla med epoxispackel som är
lättare att få jämt. Tänk på att inte
rodret ska bli tjockare än det var innan ni slipade ner det
i början. Jag tog bort all gammal bottenfärg och epoxibehandling
för att, när jag ändå höll på göra
om allt se till att det blev så bra som möjligt i slutet.
Med ny epoxibehandling finns det ingen risk för att få
vatten inträngning i rodret. Med böldpest som slutresultat.
Ner till båten igen och montera fast rodret igen, trodde jag.Eftersom
det har blivit en bit djupare så måste man gräva
en djupare grop så att man får in hjärtstocken
i sin hylsa. Mitt i vintern med tjäle i jorden, är det
inget kul att gräva. Nu återstår bara och få
i båten i sjön, för att testa det nya rodret
Den
tid som vi la ner på ombyggnaden är ca 6-7 dagar inkl
torktider. För er som ännu inte gjort ombyggnaden, dra
er inte för det.
DET ÄR LÄTT, LYCKA TILL.
Johan Syren SWE 760 Jambalaya
johan.syren@kinnarps-sodertorns.se
|
|
|