Tillbaks till tipsen

Är det svårt?
Vad ska man tänka på?
Hur ska det se ut?

Ja, frågorna är många när man funderar på att bygga om rodret. Min besättning har tjatat på mig att jag måste bygga om mitt roder, men tveksamheten om att det är knöligt o bökigt har hela tiden legat i bakhuvudet. Vart skulle jag hålla hus när jag plastar osv.I höstas sa Agne till mig att vi gör det på hans jobb, kanon tänkte jag. Han har gjort det på sin förra båt, Pomona, och sa att det är lätt.....

Ok, jag beställde ombyggnads satsen från Ronny Lilja (tel. 08-96 59 04).När satsen hade hämtats och en del frågor klarats av med Ronny, så kom jag fram till att Ronny får ordna med svetsningen av dom nya plattorna till blecket som håller rodret i underkant, (det är ju rostfritt som skall svetsas).

Nästa steg, var att ila ner och försöka skilja rodret från båten.Jag har hört att det kan vara knöligt, skruvarna sitter hårt om dom ens går att rubba….
På min båt kunde jag med hjälp av ett bits och en stor skiftnyckel rubba skruvarna så att dom
släppte. På vissa båtar sitter dom så hårt att man måste borra ur skruvarna.

Rodret var nu loss från båten, men glöm inte att gräva en liten grop på ca 20-40 cm under rodret för att ni ska kunna få loss det utan att lägga båten på ena sidan. Nu var rodret borta från båten, äntligen kan vi börja med det roliga.

Söndagen den 19 januari träffades vi hos Agne o pratade om hur vi skulle starta, vi bestämde att vi startar med en fika. Efter fikat började vi med att slipa ner rodret enl. den anvisning som följer med roder delarna. Använd en bandslip så går det lättare att få det jämnt.Var inte rädda för att slipa för mycket, allt går att spackla sedan.När slipningen var klar på båda sidor, allt avtorkat med aceton, satte vi rodret i en bänk där vi låste fast det. .
Nu ska vi limma på dom nya delarna. Förbered med allt som ni tror att ni behöver för att fixera delarna innan.Vi använde tvingar, brädor, aluminium profiler och tape. Efter lite tankearbete så blandade vi till glasfiberspackel och strök på för att limma med,var inte rädd för att stryka på mycket.Glasfiberspackel härdar snabbt, så gör bara det ni tror ni behöver för en del åt gången, annars blir det mycket spill.

Tryck till och fixera delen enl. anvisningen, se bara till att allt blir rakt. Med ett krokigt roder blir det inget roligt att segla. Låt härda i ett dygn så ni är säkra på att allt sitter som det ska. När vi tittade på rodret  efter ett dygn så såg vi att övre biten var sned…… vad göra? Enl. bruksanvisningen ska man ju plasta på båda sidorna samtidigt för att det inte ska bli snett. Agne, som är en smart kille, kom på att om vi plastar på ena sidan så drar delen åt det hållet. Sagt o gjort, det plastades på ena sidan och dra på trissor, det drog sig rätt. Puh,   om det inte gjort det så är det ju bara o börja om från början.

Sedan är det bara att plasta enl. anvisningen. Nu kom vi till det roliga jobbet, spacklingen. Där används glasfiber spackel, tänkpå att pressa ner spacklet i alla porer. Använd inte epoxi spackel, topcoaten härdar inte på det, vi provade. Mellan varje lager spackel så ska det slipas, ni lägger så många lager som ni tycker är bra.

Vi la 5 lager innan vi var nöjda.Slipa så att det blir så jämt så möjligt. Sedan tvättas det noga med aceton igen. Där efter är det dags för topcoten, det är bara och blanda enl. föreskrift och stryka på.

När det härdat och om ni ännu inte är nöjda med jämnhet kan ni nu spackla med epoxispackel som är lättare att få jämt. Tänk på att inte rodret ska bli tjockare än det var innan ni slipade ner det i början. Jag tog bort all gammal bottenfärg och epoxibehandling för att, när jag ändå höll på göra om allt se till att det blev så bra som möjligt i slutet.

Med ny epoxibehandling finns det ingen risk för att få vatten inträngning i rodret. Med böldpest som slutresultat. Ner till båten igen och montera fast rodret igen, trodde jag.Eftersom det har blivit en bit djupare så måste man gräva en djupare grop så att man får in hjärtstocken i sin hylsa. Mitt i vintern med tjäle i jorden, är det inget kul att gräva. Nu återstår bara och få i båten i sjön, för att testa det nya rodret…Den tid som vi la ner på ombyggnaden är ca 6-7 dagar inkl torktider. För er som ännu inte gjort ombyggnaden, dra er inte för det.

DET ÄR LÄTT, LYCKA TILL.
Johan Syren SWE 760 Jambalaya

johan.syren@kinnarps-sodertorns.se

Rodersats kan beställas av