Bortagning av
aktre toft genom kapning med vinkelkap vid sargens rundning och
en rak linje efter aktre lådskottet tärs över tofterna.
Jag vet inte riktigt hur nyare Scampins skott i sittbrunnslådan
sitter men i Mark3 är aktre stuvfacket helt separerat, även
locken till stuvfacken ser inte ut på samma sätt. Hjärtstock
och självlänsar och övrig inredning tas bortsåatt
utrymmet blir helttomt. Topp goat slipas bort till laminatet där
ny plastning skall utföras.Hålen till gamla självlänsarna
och eventuellt andra hål i skrov och skott kan läggas
igen i ett tidigt skede.
Tillvekning
av nytt aktre sittbrunns skott lockmed luckor i 10 mm divnicell
och 900 grams biaxiell glasfibermatta.Kanterna skottet är fasade
och spacklade för att lättarekunna monteras och fäen
snygg skarv på gamla skotten även ett extra lager divnycell
är satt lodrätt mitt på skottet sidor som förstärkning
innan det lamineras med glasfiber på båda
Locket är välvt efter sargens
vinkel för att smälta in på båten.
Skottet laminerades på båda sidor samtidigt medan locket
laminerades på en sida åt gången på grund
av dess välvda form. Locket är frånbörjan helt
och två luckor sågas ut och från såget blir
lucklock tänk på att såga med några graders
lutning så att det går att kanta både hål
och lucka med ca 20 mm hög glasfiberkant. Lägg märke
till öronen på locket, dessa är till för att
fixera det under montering.
Även
en botten tillverkades i samma material och höjden utgår
från akterspegelns nedre kant och sluttar akter ut för
att vara självlänsande. Under denna durk ligger 3 st glasfiber
rör 2 st 50 mm för självläns och 1 st 38 mm
för länspump.Dessa rör mynnar ut i skrovet under
akterspegeln. Ett hål vid överkant på durken genom
akterspegeln är själväns för stuvfacket. Självlänsrören
plastas fast i akterkant på sittbrunnen efter att nya skottet
monterats, Länspumpsröret går in i stick kojen på
skottet mot sittbrunnen. Vi har yttre länspumpen monterad under
bridgedäck.
En
längre hjärtstock och hylsrör är nödvändigt
och enklast är nog att såga isär rodret och byta
hjärtstock, vi valde att göra ett helt nytt roder med
hjärtstock och lagringar. Som hylsa har vi ett aluminiumrör
som sitter mellan två rullager.
Vid montering av de nya detaljerna limmas alt först med epoxi
blandad med filler därefter slipas alla skarvas innan glasfibermatt
läggs på. Först sätts skottet på plats
sedan kommer rören till självläns och länspump
och därmed hålltagning i skrovet för dessa. Nu är
det dags att passa in locket och då kommer öronen till
nytta för när väl locket är inpassat får
det inte ändra position. När locket sitter på plats
borrar och skruvas det hela i den gamla sargen. Nu kommer turen
till att borra upp hålet för hylsröret till hjärtstocken
och roder lagren. När alt passar är det dags att limma
fast nedre roderlagret i skrovet, detta gjorde vi med epoxi blandad
med filler. Nukan locket tas bort så att durken kan montera,
men innan det skall hål tas upp för inspektions lucka
och hjärtstock. Durken är inpassad så att den ligger
mot skrovet och på självlänsrören. Durken kan
nu limmas och lamineras fast och därefter sätts locket
och övre lagret tillbaka för att fixera hylsröret
som nu limmas fast i under lagret. När det har härdat
tas locket bort.
Nu slippas alla nya skarvar så att inga glasfiberstrån
sticker ut. Så är det dags att sätta locket på
plats för gott. Det limmas först med epoxi blandad med
filler där efter laminering med glasfiber. Topplagret för
rodret passas in och skruvas på plats. En extra divnicellbalk
sätts på högkant från roderlagret och akter
ut, denna limmas och beläggs med matta även förstärkningar
vid knapar pushpilt och spinnakerblock lamineras fast.
Allt
slipas och utvändiga ytor spacklas grundmålas och lackeras
med polyuretanfärg, invändiga ytor målas med epoxifärg.
Eventuellt måste pushpilten ändras så att fästena
passar. Ett tips är att samtidigt bredda den.
De
flesta beslag, hjärtstock och rorkult har vi tillverkat själva.
Tidsåtgång är helger medstart i januari fram till
mitten av maj och från april även ett par kvällar
i vecken, för till störtsa delen av 3 personer. Vår
yrken svetsning elektriker och färgkemist, sedan har vi tillgång
till snickare och båtbyggare att rådfråga. Båten
låg i ett skjul utan värme så att all laminering
och lackering fick anpassas efter tempratur.
Material
10 mm Divnicell 100 gr/cm³
Glasfiber Biaxiel matta 900 gr/m² och remsor 200 gr/m²
NM 275 laminerings epoxi och filler
Topp och bottenlager samt hylsrör från Jefa
Hjärtstock och flyn rostfritt stål
25 mm aluminiumrör till rorkult
Inspektionslucka
4 st gångjärn och 2 st gasdämpare
PUR färg typ International grund och täckfärg
High proteckt Epoxi färg
MM.
Har ni frågor om ombyggnaden på Lenetta går
det bra att maila Tomas Karlsson. I Båtnytt nr 5 årg
2000 finns en artikel att läsa om fler förbättringar
som utförts på båten.
thomas.karlsson@beckers-bic.com
|