Tillbaks till tipsen

Vi startade med ett besök hos Mats Johansson på Gransegel. Annika undrade om det inte gick att få ner rullen under fördäck eftersom Scampin har ett relativt stort utrymme som inte utnyttjas.Mats hade hört att någon annan Scampi hade gjort på det viset. Vi fick ganska knapphändigt förklarat för oss hur den Scampiägaren hade gått tillväga och med ett telefonnummer till honom började vi med att se ut vilken rulle som skulle passa.Mats hade hört att någon annan Scampi hade gjort på det viset.

Det visade sig att Harken Unit 0 var den minsta och skulle få plats i detta utrymme. Nu till själva monteringen.Jag plockade bort beklädnaden i fören för att komma åt förstagsinfästningen. Själva förstagsinfästningen består av ett rostfritt plattjärn 5x100 mm som går från däck till skrov.

Detta järn delar sig i bottnen och är fastplastat i skrovsidorna. Jag måttade ut var jag skulle borra hålet för rullens infästning. hålet skall vara 12 mm. det här hålet är nog det som är värst i hela monteringen, man ser ju inte vad man gör! det är trångt, plus att rostfritt ju är ruskigt hårt. Jag skaffade en vinkelborrmaskin och en ny 12 mm borr som jag kapade så kort som möjligt. Sen började jag borra, först med 4 mm borr och ökade på tills hålet blev 12 mm. Efter det var det dags att kapa av plattjärnet. det gjordes med en vinkelkap typ mindre.

(Man kan borra igenom skrovet från utsidan, och sen plasta igen hålet i skrovet. Det underlättar arbetet betydligt.)

OBS!!! Man måste borra innan man kapar för stabilitetens skull. Längden på den kvarvarande förstagsinfästningen måttas på plats med aktuell rulle. Nästa moment var att ta hål i däcket. Hålets diameter skall vara 150 mm färdigt inklusive ram.

Jag lät tillverka en rostfri ring som vi monterade fast med Sikaflex och skruv. Förstaget har ju ett visst sagg, så jag rekommenderar en rostfri ring. För att få skottet vattentätt, passade jag in en plywoodskiva och skar ur för en inspektionslucka. Plastade sedan fast skottet mot skrovet, och tätade med Sikaflex från ruffsidan för säkerhets skull.

Till inspektionsluckan användes 10 mm plexiglas med tätningslist. Detta fästes med 4 st bult med vingmuttrar, en i varje hörn. Ett block i skottet samt en däcksgenomföring installerades för rullens inrullningslina. Till sist borrade jag ett 15 mm dräneringshål. Snittytan skyddades med plast.

Deliza med besättning


Tillbaks till tipsen

Chaussures Nike Pas Cher, Nike Air Force 1, Nike Air VaporMax, Nike Air VaporMax Flyknit, Nike Air VaporMax Plus, Nike Air VaporMax 360, Nike Air VaporMax 2020, Nike Air VaporMax 2021, Nike Air VaporMax EVO, Nike Air Max, Nike Air Max 90, Nike Air Max 95, Nike Air Max 97, Nike Air Max 2021, Nike Air Max Plus TN, Nike Air Max Plus, Nike Air Max Plus 3 | Zapatillas Nike Baratas, Nike Air Force 1 Baratas, Nike Air VaporMax Baratas, Nike Air VaporMax Flyknit 3 Baratas, Nike Air VaporMax Plus Baratas, Nike Air VaporMax 360 Baratas, Nike Air VaporMax 2020 Baratas, Nike Air VaporMax 2021 Baratas, Nike Air VaporMax EVO Baratas, Nike Air Max Plus Baratas, Nike Air Max Plus 3 Baratas, Nike Air Max 90 Baratas, Nike Air Max 97 Baratas, Nike Air Max 95 Baratas, Nike Air Max 1 Baratas