Vi startade med ett besök hos Mats Johansson på Gransegel. Annika
undrade om det inte gick att få ner rullen under fördäck eftersom
Scampin har ett relativt stort utrymme som inte utnyttjas.Mats hade
hört att någon annan Scampi hade gjort på det viset. Vi fick ganska
knapphändigt förklarat för oss hur den Scampiägaren hade gått tillväga
och med ett telefonnummer till honom började vi med att se ut vilken
rulle som skulle passa.Mats hade hört att någon annan Scampi hade
gjort på det viset.
Det visade sig att Harken Unit 0 var den minsta och skulle få plats
i detta utrymme. Nu till själva monteringen.Jag plockade bort beklädnaden
i fören för att komma åt förstagsinfästningen. Själva förstagsinfästningen
består av ett rostfritt plattjärn 5x100 mm som går från däck till
skrov.
Detta järn delar sig i bottnen och är fastplastat i skrovsidorna.
Jag måttade ut var jag skulle borra hålet för rullens infästning.
hålet skall vara 12 mm. det här hålet är nog det som är värst i hela
monteringen, man ser ju inte vad man gör! det är trångt, plus att
rostfritt ju är ruskigt hårt. Jag skaffade en vinkelborrmaskin och
en ny 12 mm borr som jag kapade så kort som möjligt. Sen började jag
borra, först med 4 mm borr och ökade på tills hålet blev 12 mm. Efter
det var det dags att kapa av plattjärnet. det gjordes med en vinkelkap
typ mindre.
(Man kan borra igenom skrovet från utsidan, och sen plasta igen hålet
i skrovet. Det underlättar arbetet betydligt.)
OBS!!! Man måste borra innan man kapar för stabilitetens skull. Längden
på den kvarvarande förstagsinfästningen måttas på plats med aktuell
rulle. Nästa moment var att ta hål i däcket. Hålets diameter skall
vara 150 mm färdigt inklusive ram.
Jag lät tillverka en rostfri ring som vi monterade fast med Sikaflex
och skruv. Förstaget har ju ett visst sagg, så jag rekommenderar en
rostfri ring. För att få skottet vattentätt, passade jag in en plywoodskiva
och skar ur för en inspektionslucka. Plastade sedan fast skottet mot
skrovet, och tätade med Sikaflex från ruffsidan för säkerhets skull.
Till inspektionsluckan användes 10 mm plexiglas med tätningslist.
Detta fästes med 4 st bult med vingmuttrar, en i varje hörn. Ett block
i skottet samt en däcksgenomföring installerades för rullens inrullningslina.
Till sist borrade jag ett 15 mm dräneringshål. Snittytan skyddades
med plast.
Deliza med besättning |