Tillbaks till tipsen

Rullfocksystem har blivit mer och mer populärt. Det är bara en nackdel som jag ser det. Det är att ha rullen precis där man kliver av och på båten, framme i fören alldeles innanför pulpit. Där är det ju trångt nog ändå. Så beslutet var enkelt, fäll ner rullen under däck.

Efter studier av några båtar som gjort detta med olika lösningar, beslutade jag mig för att utföra arbetet på följande sätt, som jag fann mest attraktivt.

Det var att göra ett helt vattentätt skott mellan förpiken och fören och ta upp en lucka i däcket för att få ett mindre stuvutrymme åtkomligt utifrån. Arbetet förlöpte enligt följande.

1. Mät ut från fören var förpiken börjar så att däcksluckan hamnar 10-20 mm från det tänkta skottet.

2. Luckan skars ut med en sticksåg. Först ritade jag ut luckan med blyerts på däck. Sedan borrade jag 5-6 hål med 1,5 mm borr på linjen så att man fick ner sticksågen. Blad lämpligt för detta ändamål är blad med diamantstoft, sen var det bara att såga ut luckan försiktigt.

3. Putsa kanter och slipa undersidan på luckan och måla med topcoat. Tillverka en sarg i rostfritt stål 30x3 mm, polera och montera på undersidan av hålet så at luckan har ett anslag att vila på.

4. Kapa förstagsinfästningen enligt skiss. Förstaget kapas med en liten vinkelslipmaskin. Hålet slipas ut från bägge sidor med en liten sliptrissa och en hög varvig slipmaskin.


5. Tillverka av plywood ett skott mot för piken och plasta fast.

6. Tillverka en botten till det nya stuvutrymmet och plasta fast ca 200mm över vattenlinjen.

7. Slipa av allt knotter efter plastningen och tvätta med aceton de gamla ytorna och måla hela utrymmet med topcoat.

8. Täta med Sicaflex mellan skrov och däck vid det nya skottet. Detta kan vara nödvändigt.

9. Borra dräneringshål på var sida precis i bakkanten av botten i stuvutrymmet och montera vattenavvisare på båda sidor.

 

10. Vid montage av luckan tillverkas kilformade distanser under gångjärnen. Däcket är något kupigt, annars kan man inte öppna luckan utan att bryta sönder gångjärnen.

11. Såga upp hålet för Furlexen, eller det system du valt, där gamla förstagsinfästningen var. Hålet bör vara ca 150 mm i diameter. Vid behov kan man sko hålet med en fläns. Lämpligt material är vit plast, eventuellt nylon.

12. Montera provisoriskt rullen så att du kan mäta ut var brytblocket skall monteras i skottet så att linan från rullen löper ut rakt.

13. Ta upp ett avlångt hål i däck på babords sida om luckan och montera däcksgenomföringen för linan till trumman.

14. Montera rullen enligt medföljande anvisningar.

Ronny Lilja på Elina

Har ni några frågor skicka mail till
.lilja.ronny@spray.se

Tillbaks till tipsen
Chaussures Nike Pas Cher, Nike Air Force 1, Nike Air VaporMax, Nike Air VaporMax Flyknit, Nike Air VaporMax Plus, Nike Air VaporMax 360, Nike Air VaporMax 2020, Nike Air VaporMax 2021, Nike Air VaporMax EVO, Nike Air Max, Nike Air Max 90, Nike Air Max 95, Nike Air Max 97, Nike Air Max 2021, Nike Air Max Plus TN, Nike Air Max Plus, Nike Air Max Plus 3 | Zapatillas Nike Baratas, Nike Air Force 1 Baratas, Nike Air VaporMax Baratas, Nike Air VaporMax Flyknit 3 Baratas, Nike Air VaporMax Plus Baratas, Nike Air VaporMax 360 Baratas, Nike Air VaporMax 2020 Baratas, Nike Air VaporMax 2021 Baratas, Nike Air VaporMax EVO Baratas, Nike Air Max Plus Baratas, Nike Air Max Plus 3 Baratas, Nike Air Max 90 Baratas, Nike Air Max 97 Baratas, Nike Air Max 95 Baratas, Nike Air Max 1 Baratas