Tillbaks till tipsen

När vi köpte båten för 9 år sedan satt storskotet på rufftaket, och jag var väl rätt tveksam i början, men efter att vi haft det omväxlande i sittbrunnen och på rufftaket har det till slut fått stanna där uppe. Det sitter en rostfri plåt på vardera sidan om luckgaraget, med tre bultar igenom kanten och ett rostfritt järn med gängade hål i på insidan av kanten. Mellan dessa plåtar sitter en skotskena som en bro över luckgaraget.
På undersidan av bommen sitter en genuaskotskena fastnitad och på denna ett block. Jag tror att den skenans primära uppgift är att förstärka bommen eftersom skotet nu sitter ungefär mitt på bommen. Skotet går nu från skenan på rufftaket en gång upp till bommen, ner igen och sedan fram till mastfoten och tillbaka till en avlastare och winsch på rufftaket. Jag var tveksam till om bommen skulle hålla, men trots lösfotat storsegel och hård skotning + en del slänggippar har jag bara sett bommen böjas mycket obetydligt någon gång. Inget block har heller gått sönder. Det kan tyckas svårt att justera travaren i sidled, jag provade att dra ett par linor för detta men det blev för mycket friktion i systemet så nu sitter alltid skotet mitt på skenan. Eftersom avståndet från bommen ner till skotpunkten är så kort så kommer bommen i alla fall att vara mitt i båten när man vill ha den där. Vill man flytta den längre åt lovar så är det bara att sätta en snörstump i

bomnocken och fästa andra ändan i lovarts genuawinsch t.ex. (I teorin, jag har aldrig känt behov av det i praktiken). Vill man släppa ner bommen åt lä är det bara att ta hem på kicken också.

Fördelar:
Inget skot som sitter i vägen i sittbrunn eller när man ska upp ur ruffen. Väldigt lite linor i sittbrunn, fullt hemskotat så är det 3,5 meter storskot varav första halvmetern ju hänger ner från taket. (Har dessutom ett rundgående spinnakerskot på 25 m så inget lintrassel där heller). Kraften att skota är inget problem, man har ju winschen, men den används bara för sista biten på kryss. Inskotning av storen efter rundning från läns till kryss går på nolltid. Gippar går utmärkt att göra genom att dra hem för hand, det är ju bara 3 m att ta in och sista metern brukar man inte hinna med. Att gippa i hårt väder kan kräva hjälp av winschen, åtminstone att ta avhåll mot. Spinnakerskotet lägger sig inte mot storskotet och hindrar bommen att släppas ut. För att släppa ut storen från kryss till läns behöver man bara lätta på avlastaren, tar under 2 sekunder. Ingen fastnar med foten i skotet heller!

Nackdelar:
I början tänkte man inte på var bommen befann sig när man klev upp ur ruffen eftersom man inte såg skotet. Jag slog huvudet i bommen några gånger på det sättet, sedan satte vi en röd frans av spinnakertejp på bomnocken för att den skulle uppmärksammas. Det har däremot inte varit några incidenter i samband med gippar, man är väl sedan tidigare så medveten om farligheten i
det momentet att man aktar sig i alla fall.

Ingemar
Aronsson


Tillbaks till tipsen

Chaussures Nike Pas Cher, Nike Air Force 1, Nike Air VaporMax, Nike Air VaporMax Flyknit, Nike Air VaporMax Plus, Nike Air VaporMax 360, Nike Air VaporMax 2020, Nike Air VaporMax 2021, Nike Air VaporMax EVO, Nike Air Max, Nike Air Max 90, Nike Air Max 95, Nike Air Max 97, Nike Air Max 2021, Nike Air Max Plus TN, Nike Air Max Plus, Nike Air Max Plus 3 | Zapatillas Nike Baratas, Nike Air Force 1 Baratas, Nike Air VaporMax Baratas, Nike Air VaporMax Flyknit 3 Baratas, Nike Air VaporMax Plus Baratas, Nike Air VaporMax 360 Baratas, Nike Air VaporMax 2020 Baratas, Nike Air VaporMax 2021 Baratas, Nike Air VaporMax EVO Baratas, Nike Air Max Plus Baratas, Nike Air Max Plus 3 Baratas, Nike Air Max 90 Baratas, Nike Air Max 97 Baratas, Nike Air Max 95 Baratas, Nike Air Max 1 Baratas