Tillbaks till tipsen

Motorbyte i Scampi - YSE8 till 3YM20 (21HK)

Jag tycker inte att själva installationen var så komplicerad egentligen. Det som faktiskt tog mest tid var själva ”projekteringen” - att välja motor. Dom olika motorer som finns i den här storleksordningen är väldigt olika.

Det jag i första hand var ute efter var en tre-cylindrig motor som fick plats med så små modifieringar som möjligt. På längden, höjden och bredden är det inga problem i Scampins stora motorrum. Frågetecknet är utrymmet för oljetråget. Här misstänker jag också att båtarna skiljer sig åt en del, beroende på i vilken vinkel propelleraxelhylsan är monterad och därmed vilken höjd motorn hamnar på.

Det är inte heller helt enkelt att mäta avståndet från axelcentrum till botten på innerliner etc. Först när jag fick bort den gamla motorn kunde jag med någorlunda säkerhet fastställa att det skulle fungera. På håret dock! Motorfästena på Yanmar-motorn sitter nästan lika smalt som på den gamla YSE8’an (370 mm mot 360 mm).

För att få dit exempelvis en Volvo Penta, som är mycket bredare, måste man exempelvis också såga ur linern för att svänghjulskåpan ska få plats, mycket större modifieringar således. Andra motorer har ofta för djupa oljetråg och går inte att montera utan flexibla axelkopplingar typ Hydradrive eller Aquadrive. Då krävs också inplastning av skott för trycklager med mycket extraarbete och det blir förstås också dyrare. Dom tryckkrafter som uppstår i propelleraxeln i en båt av Scampins storlek, klarar motorfästena och lagret i backslaget utan vidare, så den enda funktionen en axelkoppling har, är att möjliggöra motormontage i valfri höjd och vinkel. Alltså är målsättningen att hitta en tillräckligt ”grund” motor.

Så jag gjorde så här:
Bort med den gamla och alla tillhörande kablar och slangar (utom avgasslangen).
Lyfte i den nya, drog den över durken på en gammal hopvikt matta. Lyfte den på plats med assistans av en stark brorsa. Först därefter kunde jag konstatera exakt var jag var tvungen att modifiera innerlinern. Bort med motorn… Jag skar ut linern ut till sidan på ”rännan” i mitten (som är 250 mm) med en vinkelslip och i längsriktningen ca 20 mm framför resp. bakom tråget. Då få man ungefär 15mm till i höjd mellan botten och oljetrågets ytterkanter. Linern sitter i spackel så det som fanns under själva uttaget slipade jag bort, vilket var otroligt dammigt. Sedan plastade jag ihop linern med botten och målade med topcoat. Man måste också göra ett uttag i framkant av ”motorbaljan” för vattenslangen från vattenpumpen. Även här kapade jag upp med vinkelslipen och plastade igen hålet. Det är allt plastjobb som behövs.

Det främre fästet på 3YM20 kan sättas i två olika lägen på motorblocket. Som standard är det monterat i det främre. Jag flyttade det till den bakre positionen eftersom man annars inte får plats på motorbädden vilken smalnar av i framkant (se bild). Det här innebär att det främre fästet får en lite större andel av motorn vikt, men det är OK.

Scampin har ett plattstål ingjutet i motorbädden, med gängade hål för motorfästena. Jag monterade ett plattstål 60x10 med försänkta skruvar i dom gamla skruvhålen. Det bakersta hålet används även för det nya aktre motorfästet, dom tre främsta hålen blir nya och för dom gängas hål i det nya plattstålet.
Sedan lyfte jag tillbaka den nya motorn och kunde också direkt skruva fast motorn (om man varit noga när man mätt läget för skruvhålen). Den gamla propelleraxelflänsen passar direkt på den nya motorn. Avgasröret måste ledas via två rostfria rörböjar och avgasslang till det vattenlåset, som sitter på ”fel” sida.

Därefter är det ganska enkelt. Installera el, bränsle och vatten. Det gamla vattenlåset går att använda. Dra nya reglagekablar och el från instrumentpanelen i sittbrunn. Och sedan har man ju förstås lagning av diverse gamla hål här och där, samt montage av ljudisolering m. m.

Det enda ”specialverktyg” jag använde, var en pelarborrmaskin. I övrigt bara handverktyg.

Valet föll på Yanmar eftersom det är en renodlad marinmotor och att den har erkänt bra kvalitet. Övriga motorer är oftast konverterade industrimotorer av olika slag – så även Volvo. Alla motorer verkar för övrigt vara japanska (även Volvo) med undantag för Lombardini/Iveco. Lombardini hade säkert också passat, men deras 20-hästare är bara tvåcylindrig...

Prislappen var 54 000.- för motorn (kampanjpris under våren) och 6000.- för propellern (Flex-O-Fold 16x11). Dessutom har jag nog lagt ner en eller två tusenlappar på diverse småprylar. Den gamla motorn är såld för 8000.-

Resultatet överträffar klart mina förväntningar. Jag har nu en tyst och stark motor som lätt marchar 6 knop även i frisk motvind.

Om ni har fuderingar om motor bytet går det bra att maila till magnus.enstrom@telia.com

Bästa hälsningar
Magnus Enström SWE384/Ran



Tillbaks till tipsen
Chaussures Nike Pas Cher, Nike Air Force 1, Nike Air VaporMax, Nike Air VaporMax Flyknit, Nike Air VaporMax Plus, Nike Air VaporMax 360, Nike Air VaporMax 2020, Nike Air VaporMax 2021, Nike Air VaporMax EVO, Nike Air Max, Nike Air Max 90, Nike Air Max 95, Nike Air Max 97, Nike Air Max 2021, Nike Air Max Plus TN, Nike Air Max Plus, Nike Air Max Plus 3 | Zapatillas Nike Baratas, Nike Air Force 1 Baratas, Nike Air VaporMax Baratas, Nike Air VaporMax Flyknit 3 Baratas, Nike Air VaporMax Plus Baratas, Nike Air VaporMax 360 Baratas, Nike Air VaporMax 2020 Baratas, Nike Air VaporMax 2021 Baratas, Nike Air VaporMax EVO Baratas, Nike Air Max Plus Baratas, Nike Air Max Plus 3 Baratas, Nike Air Max 90 Baratas, Nike Air Max 97 Baratas, Nike Air Max 95 Baratas, Nike Air Max 1 Baratas