Jag tycker inte att själva
installationen var så komplicerad egentligen. Det som faktiskt tog
mest tid var själva ”projekteringen” - att välja
motor. Dom olika motorer som finns i den här storleksordningen är
väldigt olika.
Det jag i första hand var ute efter var en tre-cylindrig motor som
fick plats med så små modifieringar som möjligt. På
längden, höjden och bredden är det inga problem i Scampins
stora motorrum. Frågetecknet är utrymmet för oljetråget.
Här misstänker jag också att båtarna skiljer sig
åt en del, beroende på i vilken vinkel propelleraxelhylsan
är monterad och därmed vilken höjd motorn hamnar på.
Det är inte heller helt enkelt att mäta avståndet från
axelcentrum till botten på innerliner etc. Först när jag
fick bort den gamla motorn kunde jag med någorlunda säkerhet
fastställa att det skulle fungera. På håret dock! Motorfästena
på Yanmar-motorn sitter nästan lika smalt som på den
gamla YSE8’an (370 mm mot 360 mm).
För att få dit exempelvis en Volvo Penta, som är mycket
bredare, måste man exempelvis också såga ur linern för
att svänghjulskåpan ska få plats, mycket större
modifieringar således. Andra motorer har ofta för djupa oljetråg
och går inte att montera utan flexibla axelkopplingar typ Hydradrive
eller Aquadrive. Då krävs också inplastning av skott
för trycklager med mycket extraarbete och det blir förstås
också dyrare. Dom tryckkrafter som uppstår i propelleraxeln
i en båt av Scampins storlek, klarar motorfästena och lagret
i backslaget utan vidare, så den enda funktionen en axelkoppling
har, är att möjliggöra motormontage i valfri höjd
och vinkel. Alltså är målsättningen att hitta en
tillräckligt ”grund” motor.
Så jag
gjorde så här:
Bort med den gamla och alla tillhörande kablar och slangar (utom
avgasslangen).
Lyfte i den nya, drog den över durken på en gammal hopvikt
matta. Lyfte den på plats med assistans av en stark brorsa. Först
därefter kunde jag konstatera exakt var jag var tvungen att modifiera
innerlinern. Bort med motorn… Jag skar ut linern ut till sidan på
”rännan” i mitten (som är 250 mm) med en vinkelslip
och i längsriktningen ca 20 mm framför resp. bakom tråget.
Då få man ungefär 15mm till i höjd mellan botten
och oljetrågets ytterkanter. Linern sitter i spackel så det
som fanns under själva uttaget slipade jag bort, vilket var otroligt
dammigt. Sedan plastade jag ihop linern med botten och målade med
topcoat. Man måste också göra ett uttag i framkant av
”motorbaljan” för vattenslangen från vattenpumpen.
Även här kapade jag upp med vinkelslipen och plastade igen hålet.
Det är allt plastjobb som behövs.
Det främre fästet
på 3YM20 kan sättas i två olika lägen på motorblocket.
Som standard är det monterat i det främre. Jag flyttade det
till den bakre positionen eftersom man annars inte får plats på
motorbädden vilken smalnar av i framkant (se bild). Det här
innebär att det främre fästet får en lite större
andel av motorn vikt, men det är OK.
Scampin har ett plattstål ingjutet i motorbädden, med gängade
hål för motorfästena. Jag monterade ett plattstål
60x10 med försänkta skruvar i dom gamla skruvhålen. Det
bakersta hålet används även för det nya aktre motorfästet,
dom tre främsta hålen blir nya och för dom gängas
hål i det nya plattstålet.
Sedan lyfte jag tillbaka den nya motorn och kunde också direkt skruva
fast motorn (om man varit noga när man mätt läget för
skruvhålen). Den gamla propelleraxelflänsen passar direkt på
den nya motorn. Avgasröret måste ledas via två rostfria
rörböjar och avgasslang till det vattenlåset, som sitter
på ”fel” sida.
Därefter är det ganska
enkelt. Installera el, bränsle och vatten. Det gamla vattenlåset
går att använda. Dra nya reglagekablar och el från instrumentpanelen
i sittbrunn. Och sedan har man ju förstås lagning av diverse
gamla hål här och där, samt montage av ljudisolering m.
m.
Det enda ”specialverktyg”
jag använde, var en pelarborrmaskin. I övrigt bara handverktyg.
Valet föll på Yanmar
eftersom det är en renodlad marinmotor och att den har erkänt
bra kvalitet. Övriga motorer är oftast konverterade industrimotorer
av olika slag – så även Volvo. Alla motorer verkar för
övrigt vara japanska (även Volvo) med undantag för Lombardini/Iveco.
Lombardini hade säkert också passat, men deras 20-hästare
är bara tvåcylindrig...
Prislappen var 54 000.- för
motorn (kampanjpris under våren) och 6000.- för propellern
(Flex-O-Fold 16x11). Dessutom har jag nog lagt ner en eller två
tusenlappar på diverse småprylar. Den gamla motorn är
såld för 8000.-
Resultatet överträffar
klart mina förväntningar. Jag har nu en tyst och stark motor
som lätt marchar 6 knop även i frisk motvind.